EXAMin kehityksessä on otettu isoja askeleita opetusyhteistyön edistämiseksi alkuvuoden aikana. Tenttivierailun rinnalla toinen iso uudistus on yhteistentti-toiminnallisuus, jota on pilotoitu kevään aikana viidessä korkeakoulussa. EXAM-järjestelmällä toteutettava yhteistentti tarkoittaa korkeakoulurajat ylittävää tenttiä, jossa tentaattorit ja osallistujat voivat olla mistä tahansa EXAM:in yhteistenttiominaisuuden käyttöönottaneesta korkeakoulusta.
Yhteistenttitoiminnallisuuden pilotointi on aloitettu kevään 2019 aikana lääketieteellisissä korkeakouluissa erikoislääkärikoulutuksen valtakunnallisissa erikoisalakuulusteluissa. Ennen paperitentteinä suoritetuissa kuulusteluissa on samalla harpattu iso askel kuulustelun digitalisoimiseksi ja tätä tukevien yhteisten käytäntöjen kehittämiseksi yliopistojen yhteistyönä. Erikoislääkärikuulusteluissa yhdellä kuulustelulla on kaksi arvioivaa tentaattoria eri korkeakouluista ja osallistujia kaikista viidestä lääketieteellisestä korkeakoulusta (OY, HY, TY, UEF ja TAY). Erikoisen tenttisuorituksesta tekee myös se, että arviointi toteutetaan anonyyminä, mikä tukee opiskelijoiden tasa-arvoista arviointia.
Minkälaisiin muihin tapauksiin yhteistenttiminen voisi sopia?
Kansallisen erikoislääkärikuulustelun pohjalta ensimmäisenä mieleen tulevat arviointitilanteet ja tentit, joissa toimii opettajia eri organisaatioista. Tämä tarjoaa lisäarvoa erityisesti erilaisille opetusyhteistyönä toteutettaville kursseille ja mahdollistaa entistä tiiviimmän korkeakoulujen välisen yhteistyön. Yhteistentin avulla mahdollistuu toisesta korkeakoulusta tulevan vierailevan luennoitsijan osallistaminen kurssin suoritukseen ja arviointiin, ilman käyttäjäoikeusongelmien ratkaisemista ja kirjautumisia eri organisaatioiden järjestelmiin. EXAM yhteistentin kaikki osapuolet kun toimivat aina oman organisaationsa EXAM-järjestelmässä.
Mihin yhteistentin jatkokehitys tulisi suunnata?
Yhteistentin jatkokehitystä on hyvä tarkastella tässä vaiheessa, kun yhteistenttejä on suoritettu noin 50:llä eri erikoisalan kuulustelulla. Pilottikierrokseen osallistuneilta opiskelijoilta ja tentaattoreilta on kerätty palautetta, joka ohjaa erityisesti ongelmatilanteiden ratkaisumallien kehittämistä. Yksi toivottu kehityskohde on yhdistää toinen opiskelun saavutettavuutta parantava ominaisuus yhteistenttiin; keväällä käyttöönotettu tenttivierailu. Tämän avulla yhteistentin osallistujat pääsevät suorittamaan kuulustelun halutessaan toisessa korkeakoulussa, eikä aina tarvitse matkustaa tenttiä varten omaan kotikorkeakouluun. Muita pilotoinnin aikana nousseita näkökulmia ovat muun muassa suoritusten yhtäaikaisuuden tarve, omakonetenttimahdollisuus, pääsykokeet ja muut valtakunnalliset kuulustelut.
Näkemyksiä sähköisen arvioinnin kehittämiseen pyritään keräämään mahdollisimman laajasti eri opetusalojen asiantuntijoita. Yhteistentin pilottikierroksen palautetta ja kokemuksia käsitellään Pedaforumissa 6.6.2019 ja jatkokehityksen suuntaviivoja pohditaan Arviointi opetustyössä-työpajassa Espoossa 18.6.2019. Ilmoittautuminen työpajaan on käynnissä ja ohjelmaan voi tutustua täällä. Toivotamme kaikki aiheesta kiinnostuneet tervetulleeksi mukaan.
2 kommenttia